Recension

Jag skall hitta dig en dag
(Mad river road)
Joy Fielding

image385


Joy Fieldings relativt nyskrivna historia med den så härliga originaltiteln (Mad River Road) kretsar kring fyra personer. Jamie - en ensam kvinna som precis fått reda på att hennes pojkvän är gift, Ralph - som precis blivit släppt ur fängelse och nu skall hämnas på sin exfru, Emma - som är ensamstående mamma och tvingas byta namn på sig själv och sin son för att inte hennes exmake skall finna dem och Lily - även hon en ensamstående mamma som drömmer om att bli författare.

Dessa fyra personer kommer under några få veckor närma sig ett ödesdigert slut som bara Ralph är medveten om.


Joy Fielding kan konsten att bygga upp en spänningsroman. Att läsa om Emmas dagliga liv med sonen, Lilys kärlek till litteraturen och Jamies kärleksaffär med Ralph blir så mycket intressantare med vetskapen att allt snart kommer att gå i kras. Att den lilla vackra idyllen - även om den kanske inte är vacker - snart kommer gå sönder, spräckas.


Språket är enkelt som så ofta annars i denna sorts litteratur och dialogen mellan de olika kvinnorna blir emellanåt lite väl puttignuttig. Dessutom känns beskrivningarna av de kvinnliga karaktärerna oerhört ålderdomliga och till viss del mansgrisiga.


Historien är väldigt spännande och mot slutet nästan olidligt. Jag trodde inte att hon skulle lyckas förvåna mig, då jag redan från början fick veta vem om var "den onde" i historien, men tji fick jag! Fielding lyckades överraska mig och det ger en stor guldstjärna i kanten. Kan dock inte ge boken ett högre betyg än 3,5 då tidigare nämnda ålderdomliga beskrivning får mig att må illa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn tack (anonyma kommentarer raderas);
Kom ihåg mig?

Din e-mejl: (publiceras ej)

Har du blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0