Dagens hjälte

"I never said to be like me, I say be yourself and make a difference."
Marilyn Manson

Jag älskar när människor är sig själva fullt ut, trots motgångar. Jag tror att alla som följer sin egen väg då och då stöter på små eller stora motgångar. Jag kan ta mig själv som exempel. När jag stod upp för min åsikt att jag gillar killar i smink och klänningar, trots att tjejerna i min klass stönade fram hur störd och dum i huvudet jag var som tyckte så. Jag fortsatte hålla fast vid min åsikt. Fortsatte sätta upp bilder på Manson i mitt skåp trots alla elaka kommentarer och de gånger någon rev sönder bilderna.

Manson går också att ta som exempel. Det finns väl knappt någon människa som inte har någon åsikt om honom. Vad han än gör så väcker han uppmärksamhet. Många kan tycka att han går för långt när han river sönder biblar på scen. Andra kan tycka att han går för långt när han säger en eller annan sak. I texterna finns mycket ord och meningar att haka upp sig på om man så vill. Hans konstverk är väl också mer eller mindre upprörande för olika människor.
  Men det gäller att tänka efter innan man skriker ut vilken idiot Manson är. Varför river han sönder biblarna? Varför säger han som han säger och gör som han gör? För jag kan lova er alla att Manson är så långt ifrån en idiot som man kan komma. Han är klok, intelligent och han är en underbar förebild.

För att ta ett litet mindre exempel kan jag ju välja huvudpersonen i Dirty dancing 2 som jag precis såg klart på. I början vägrar hon ligga vid poolen och sola och snacka skit om servitörerna med de andra rikemansbarnen och inriktar sig istället på sinastuder. Trots all skit hon får från de andra tjejerna och även från sin lillasyster. Och senare i filmen kämpar hon med dansen fastän hon vet att föräldrarna verkligen skulle ogilla det ifall de visste vad hon sysslade med. Det kan ses som en ganska liten grej, men tänk efter. Egentligen är det tjejen gör väldigt stort. Att gå emot alla i sin omgivning. Det hon gör är väldigt harmlöst och alla som stör sig på det borde verkligen börja tänka om.

Jag har ofta svårt att vara mig själv. Dels på grund av min personlighetsstörning men också för att jag är livrädd för att inte bli accepterad. Som denna Jack off Jill-text:

"I'm not afraid of speaking my mind.
I'm just afraid of beeing ignored."

Jag älskar att provocera människor som beter sig idiotiskt men samtidigt gör det mig skräckslagen. Skräckslagen för att bli ensam. Den där värsta paniska skräcken för att vara ensam har börjat lägga sig. Frieda mår dåligt idag och jag skulle gissa på att hon inte kommer hit ikväll. Hade det varit för några veckor sedan hade jag troligtvis fått ett anfall och varit skräckslagen. Nu är jag lugn och kan faktiskt se det fina i ett ensam glo på Melodifestivalen

Jag måste börja läsa mer såna böcker som jag själv vill skriva. Komma igång med skrivandet. Jag har många viktiga berättelser att berätta för omvärlden. För precis som Manson uppmanar strävar jag efter att vara mig själv och göra skillnad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn tack (anonyma kommentarer raderas);
Kom ihåg mig?

Din e-mejl: (publiceras ej)

Har du blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0