Kallare än Kargil


av Carina Rydberg
ISBN: 9100567122
Förlag: Bonnier pocket



Läsaren får inte veta så mycket förhandsinformation om bokens huvudperson Ulrika. Efter en tid inspärrad på ett såkallat mentalsjukhus har hon begett sig utomlands för att - som hon själv säger - försvinna.

Under bokens gång befinner sig Ulrika i Indien där hon träffar på den ena personen efter den andra - alla lika ensamma som hon, oavsett de själva vet om det eller inte. Ännu en gemensam nämnare mellan karaktärerna är deras livsöden - alla lika fängslande på ett eller annat sätt.


Indien målas skickligt upp till en tydlig och levande bild för mig - och jag har aldrig ens varit där. Jag kan känna doften av skit och höra bullret från alla människor. Ständigt under läsningens gång följer mig en känsla av obehag, för vad vet jag dock inte riktigt.


Att Rydberg är en skicklig författare finns det ingen tvekan om. Kallare än Kargil hade mig i sitt grepp redan från början och även nu när boken är utläst kan jag inte riktigt släppa den. Jag vill veta mer! Och jag vill definitivt läsa mer av Rydberg. Bokens betyg är en stark fyra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn tack (anonyma kommentarer raderas);
Kom ihåg mig?

Din e-mejl: (publiceras ej)

Har du blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0