Snakes and earrings


av Hitomi Kanehara
Förlag: Plume
ISBN: 0452287316



Lui faller för Amas kluvna tunga. Första kvällen de träffas berättar Ama för henne hur klyvningen gick till och sedan dess är dem ett par. Lui bestämmer sig för att själv skaffa en kluven tunga så Ama tar med henne till sin kompis Shiba-san, som är tatuerare och piercare och han piercas hennes tunga som efterhand skall töjas ut tills det går att skära sönder den lilla tungfliken som är kvar. En lång process med andra ord.

  Under piercingen bestämmer sig Lui för att även skaffa sig en tatuering som skall pryda hennes rygg. Shiba-san får i uppdrag att rita en bild och när de ses nästa sång, utan Ama, leder deras möte till sex och Lui är snart inne i en cirkel av lögner och svek. Medan Ama skulle göra vad som helst för sin älskade Lui - han dödade en gång en man som rörde vid flickvännens bröst - vet Lui inte riktigt vad hon tycker om Ama. Hon bor hos honom och är hans flickvän samtidigt som Shiba-san gör en förlovningsring som täcker hela Luis finger och ber henne gifta sig med honom.

  Historien blir väldigt komplicerad och allt leder till en explosiv upplösning som både förvånade och inte förvånade mig.


Det här var första gången jag stiftade bekantskap med japanska Hitomi Kanehara. En ung författarinna med en enorm fantasi och en hel del mörka tankar och drömmar. Snakes and earrings liknar ingenting jag tidigare läst. Historien om Lui, Ama och Shiba-san är stark och infekterad, en historia som kommer att ta lång tid att få bort ur mitt närmsta medvetande. Den är destruktiv och intensiv och samtidigt fullkomligt fantastisk. Jag längtar såå efter att få stifta bekantskap med Kaneharas senare verk. Betyget är en stark femma. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn tack (anonyma kommentarer raderas);
Kom ihåg mig?

Din e-mejl: (publiceras ej)

Har du blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0