En desertörs bekännelse - Joshua Key

image45


Joshua Key skickas mot sin vilja ut i Irakkriget och lämnar fru och barn hemma i USA. Han som tidigare varit en stolt patriot och stöttat både kriget och president George Bush får snabbt andra åsikter när han slungas in i krigets verklighet. Joshs historia om amerikanska militärens misshandel av Irak och dess invånare är både skrämmande och chockerande. Han berättar ärligt om sådant han själv tvingats göra och som får honom att än idag vakna upp, mitt i natten, skrikandes på grund av ännu en mardröm.


En desertörs bekännelse är en bok för allmänheten att ta del av. Vi måste vara medvetna om vad som pågår för att kunna förändra. Joshua har en styrka som få är förunnade och steget att bli en desertör var stort att ta. Med rädslan för att bli tillfångatagen av polisen och satt i fängelse var både hans fru Brandi och han själv mycket noggranna och extremt försiktiga när de tog sig över gränsen till Kanada.


Kriget i Irak och saker som på ett eller annat sett har med George Bush att göra har länge intresserat mig. Innehållet i denna bok är ganska tungt att ta sig igenom men tack vare en välskriven text och ett bra upplägg funkade det utan problem. Boken har fått mitt intresse att öka, jag brinner för att få veta mer! Betyget är en fyra.

Besök Lettura för mer recensioner.


Kommentarer
Postat av: Elinleticia

Den låter verkligen spännande. Ska vänta in den på biblioteket!

2008-01-04 @ 22:24:34
URL: http://smuleliten.blogg.se
Postat av: mana andromeda

leticia: den är verkligen jätte bra. däremot känns min recension ganska... skum. jag har blivit sååå sugig på att recensera sedan jag tog ett avbrott. så dumt gjort.

2008-01-05 @ 19:13:37
URL: http://enhaxastankar.blogg.se
Postat av: Daniel

Jag har precis läst boken och är ute för att se vad andra tyckt. Föga förvånande har nästan alla, inklusive kultursidornas recensenter i de etablerade tidningarna förbehållslöst köpt bokens sakframställan. Jag har arbetat med amerikanska armén utomlands och har sannerligen inget till övers för dem, och delar ditt "intresse" för George W Bush. Däremot - vilket intresse har en desertör som söker asyl i Kanada av att övertyga myndigheterna om att han vill slippa delta i krigsförbrytelser? Troligen mycket stort. Är det möjligt att han i själva verket, och av förståeliga skäl, främst vill slippa krigets faror för personlig del och däfrör söker asyl? Det måste man svara ja på. Är Keys påståenden mumma för alla oss (alltså även jag) som är motståndare till USA:s krig? Absolut. Finns det för oss med militär erfarenhet luckor eller klara tveksamheter i berättelsen? Ja tyvärr. Även utan den sistnämnda omständigheten finns starka skäl att vara skeptisk till boken. Tyvärr lockas vi alltför snabbt att dra slutsatsen att Key vittnar om "vad som verkligen händer i kriget". Det kan vara så, men jag förhåller mig skeptisk av ovan sagda skäl, och tycker att det är ganska märkligt att så få andra varit det. Vi bör alltid ställa oss frågan om vi tror på något för att vi råkar vilja göra det...

2008-08-06 @ 02:05:16

Kommentera inlägget här:

Ditt namn tack (anonyma kommentarer raderas);
Kom ihåg mig?

Din e-mejl: (publiceras ej)

Har du blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0