Kompromisser

Jag kommer aldrig mer - i ett förhållande - kompromissa på ett sådant sätt att jag förlorar mig själv. Jag skall sluta vara rädd för att aldrig träffa någon som kommer acceptera mig som jag är, med psykdiagnoser och allt. Alla världens människor är inte fega, dömande och svaga svin som ljuger och inte orkar kämpa. Jag är knappast enbart ondska, om jag är ondska över huvud taget.

Jag kommer heller aldrig acceptera en partner som inte tycker om mina hundar. Mina hundar är det viktigaste för mig. För dem skulle jag göra allt. Det jag får från Kiba och Kami är ren och obesudlad kärlek och när jag sitter på badrumsgolvet och karvar i armarna så kommer de fram för att pussa mig, istället för att ge mig dåligt samvete för att jag än en gång har åkt dit i självmisshandelns dvala.

Det finns en kvinna på spray date som har skrivet i sin presentation att folk med psykdiagnoser helt enkelt skall hålla sig borta. Det finns en härligt uppriktig veganjävel som tycks älska att retas med folk som självfallet även gav sig på henne =P Sånt tycker jag är underbart.
Själv blir jag mest förbannad av sånt där. Känner för att slå, slå, slå! Sparka hårt och skrika att hon är en dum jävla idiot som förtrycker en stor grupp med människor som redan har det allt annat än bra. Varför tycks så många tro att psykisk sjukdom är lika med idioti, ondska, illvilja? Jag blir så frustrerad av sånt. Förbannad. Men jag tänker inte låta mitt sjuka jag ta över och bli bitter och hatisk för just nu mår jag bra och det tänker jag njuta av. Jag kom till och med på mig med att gå omkring och le för mig själv när jag var ute på hundarnas morgonpromenad.

Jag är inte ens bitter på Syd längre. Jag föraktar det jag gjort och skulle gärna se hans äckel till flickvän (?) lida på samma sätt som hon fått mig att lida, men Syd klarar jag helt enkelt inte av att hata. Inte just nu i alla fall. Mina känslor gentemot honom pendlar mellan hat och kärlek.

Veganen sa till mig igår att jag skulle ta tillbaka Syd om han skulle inse att han gjort ett misstag (det klart han gjort ett misstag, eller hur? =P) Men sanningen är den att jag inte skulle det. Jag har insett att bristerna i förhållandet. När Leticia för några månader sa till mig att Syd inte var bra för mig blev jag förbannad och ville helst inte ha med henne att göra. Nu förbannar jag snarare mig själv för att jag var dum nog att inte lyssna. Visserligen är jag glad att jag har gått igenom det här, det har lärt mig mycket, men jag måste också lära mig att lyssna på folk som är verkliga vänner. Och Leticia är helt klart en av dem.

Jag borde också ha reagerat på alla dessa gånger jag skräckslaget suttit och pratat med Chinya om min rädsla för att bli lämnad av Syd. Jag trodde att hela mitt liv skulle ta slut. Att jag skulle förbli singel.
Men vill ni veta en sak? Om jag inte finner någon som passa ihop med mig som jag är - ja, då är jag mycket hellre singel. Jag har insett värdet i mig själv och konstigt nog har denna erfarenhet ökat på mitt självförtroende. Jag duger som jag är.

Nåja. Har inte tid att sitta här och babbla hela dagen. Mamma och pappa är lediga idag så vi skall åka iväg till Oset och promenera i naturen med hundarna. Hade tänkt sminka mig lite innan dess och även kolla igenom mina favoritbloggar.

Sayônara!

Kommentarer
Postat av: Linda

Klart att du duger som den du är, med dig själv. Kanske måste man älska sig själv innan man kan ge sin kärlek helt till en karl.. Lycka till med allt Och pussa på dina vackra hundar.

2008-01-03 @ 12:15:16
URL: http://songbirdie.blogg.se
Postat av: Elinleticia

Tack! Du är så bra. Till och med många månader efteråt kan du få insikter och belysa situationer utifrån nya erfarenheter. Det är självinsikt! Och den Mana jag ser har aldrig varit ond. Det finns sidor hos dig som är en del av sjukdomsbilden. Det går inte att komma ifrån. Men inte en grej i det ger någon rätt att visa bristande respekt (en av de saker jag lärde mig under 2007). Du är en underbar tjej. Du har fått mig att växa som människa. Först av känslan att jag fått "ta hand om dig" som man får med en lillasyster. Sen känslan av att du vet så himla mycket mer än mig (något jag inte helt förstod innan) och kan lära mig massor om mig som jag inte visste. Åldern har ingen som helst betydelse. Det finns en författare som heter Hans-Eric Hellberg. Han pratar om att människor inte är årsgamla. De borde räkna sina liv i upplevelser. Och där är du äldre och visare än de flesta. Tack för att du är min vän.

2008-01-03 @ 12:28:00
URL: http://smuleliten.blogg.se
Postat av: mana andromeda

linda: ja, du har nog helt rätt i att man måste lära sig älska sig själv innan man kan ge hela sin kärlek till en karl/kvinna. så nu har jag en hel del att jobba med ;P
tack! =)

leticia: du är så otroligt, otroligt snäll. jag hoppas du inser hur viktig du har kommit att bli i mitt liv

2008-01-03 @ 13:33:11
URL: http://enhaxastankar.blogg.se
Postat av: Alice

Helt rätt gumman! :-)
-----------------
Du vet väl om att du är värdefull
Att du är viktig här och nu
Att du är älskad för din egen skull
För ingen annan är som du

2008-01-03 @ 13:42:40
URL: http://cupcakes-and-cherries.blogspot.com
Postat av: mana andromeda

alice: vad söt du är =)

2008-01-03 @ 14:22:51
URL: http://enhaxastankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn tack (anonyma kommentarer raderas);
Kom ihåg mig?

Din e-mejl: (publiceras ej)

Har du blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0