Persepolis 1-4

 Marji växer upp i Iran på åttiotalet. Det är en hård tid med krig och våld, en vardag som innebär image50osäkerhet och kamp. Marjis föräldrar är båda något av ett par revolutionärer och uppfostrar sin dotter till att kämpa för sin frihet och sina rättigheter som människa och kvinna. För att ge dottern en så bra framtid som möjligt skickar de iväg Marji till Österrike, med tanken att hon där skall få en bra utbildning och trygghet.

Persepolis är en samling med Marjane Satrapis serieböcker om sin uppväxt i och utanför Iran. Det är en fantastisk skildring av en verklighet som för mig känns så främmande och genom detta sätt att berätta - att böckerna är i serieform - gör det så mycket enklare för mig att hänga med i och förstå vad det är som händer.

Bilderna är fina och humoristiska precis som hela samlingen. Varken misär eller humör tar över berättelsen. Allting skapas i en blandning väldigt bred men också väldigt bra. Jag hoppas av hela mitt hjärta att jag kommer få läsa - och se - mer serier av Satrapi i framtiden. Betyget är en femma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn tack (anonyma kommentarer raderas);
Kom ihåg mig?

Din e-mejl: (publiceras ej)

Har du blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0